Niemal każdy właściciel sklepu internetowego, nawet całkiem niedużego, z pewnością spotkał się z już ze zjawiskiem tzw. porzuconego koszyka. Jest to sytuacja, z którą mamy do czynienia wtedy gdy klient odwiedzający nasz e-sklep wybiera już jakieś towary do swojego wirtualnego koszyka, ale mimo to nie nie finalizuje transakcji. Zjawisko to jest nie tylko bardzo niekomfortowe dla właścicieli sklepu, którzy chcieliby rzecz jasna, aby jak najwięcej wizyt w ich witrynie kończyło się zakupem, ale również może świadczyć o występowaniu problemów w funkcjonowaniu strony zarówno pod względem technicznym jak i w innych aspektach.
Analiza witryny
Jeśli zjawisko porzucania koszyka występuje dość często to warto przeprowadzić dokładną analizę witryny w celu stwierdzenie ewentualnych uchybień, które zniechęcają ostatecznie do zakupu towaru.
Zatem jak radzić sobie z porzuconymi koszykami? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta, ponieważ nasilenie się tego zjawiska może być spowodowane różnorakimi przyczynami i nie zawsze recepta na poradzenie sobie z tą przypadłością będzie należała do najprostszych,
W każdym jednak przypadku, kiedy uznamy że ilość porzuconych koszyków w naszym sklepie zwiększyła się, lub też jest na nieakceptowalnym przez nas poziomie, zalecane jest dogłębne zastanowienie się nad możliwymi przyczynami.
Test strony internetowej
Przede wszystkim warto na chwilę wcielić się w rolę potencjalnego klienta i samemu przerobić wszystkie kroki konieczne do zakupu towaru w naszym sklepie. Bardzo często zdarza się bowiem, że problemem jest nieprawidłowe funkcjonowanie strony, które wprost uniemożliwia sfinalizowanie transakcji. Częstymi problemami są na przykład niemożliwość wyboru odpowiedniego sposobu wysyłki spowodowanego nieprawidłową integracją z system firmy kurierskiej, lub niemożliwość dokonania płatności w wybrany przez klienta sposób.
Nie ma nic bardziej irytującego niż sytuacja, w której klient zdecydował się na zakup i mimo to nie może dokonać płatności, bo na stronie sklepu nie działa system szybkich płatności internetowych, mimo możliwości wyboru tej opcji.
Być może również występują także i inne problemy techniczne, takie jak brak współpracy strony z niektórymi przeglądarkami lub błędy w samym skrypcie sklepu. Zdarza się to zwłaszcza jeśli korzystamy z rozwiązań autorskich, lub też sami przeprowadzamy instalację bądź aktualizację oprogramowania bez posiadania odpowiedniej wiedzy w tym temacie. Bywa też, że sami twórcy skryptu popełnili jakiś błąd, ale w tej sytuacji możemy być pewni, że bardzo szybko problem zostanie rozwiązany.