Jak założyć własną firmę?

0
405

Zmieniające się warunki rynku pracy sprawiają, że coraz więcej osób, które kończą studia, nie podejmują pracy w wyuczonym zawodzie, lecz szukają alternatywy. Wielu z nich otwiera własne działalności gospodarcze. Spróbowanie swoich sił w biznesie wydaje się być dobrym rozwiązaniem, bowiem dobry pomysł może okazać się strzałem w dziesiątkę. Wielu młodych ludzi zastanawia się jednak – jak założyć własną firmę? Wbrew pozorom nie jest to zbyt trudne. Co do zasady nie jest nawet konieczne wychodzenie w domu, jednak dotyczy to jedynie osób, które mają wyrobiony podpis elektroniczny. Wtedy za pośrednictwem internetu można złożyć prosty wniosek, dzięki któremu już następnego dnia możliwe jest postawienie pierwszego kroku w wielkim świecie biznesu.

Formularz na stronie

Każda osoba, która chce założyć firmę, powinna w pierwszej kolejności wejść na rządową stronę prowadzącą do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej – w skrócie CEIDG. Tam niezbędne jest wypełnienie formularza. Należy posłużyć się autentycznymi danymi osobowymi, bowiem są one weryfikowane przez system. Przy wypełnianiu poszczególnych pól dobrze jest skorzystać z specjalnego poradnika, który został przygotowany przez resort przedsiębiorczości. Najważniejszy jest wybór optymalnej formy opodatkowania. Jeżeli nowy przedsiębiorca zakłada, że przychody jego firmy będą znaczne już na samym początku działalności, dobrym rozwiązaniem może okazać się wybór podatku liniowego. Jeżeli jednak ma niepewność co do swojej sytuacji bytowej, dobrze jest pozostać przy progresywnej skali opodatkowania. W takim wypadku po przekroczeniu górnego pułapu niezbędne będzie zapłacenie podatku w wyższej stawce.

Ważne numery

Po podpisaniu i wysłaniu formularza system teleinformatyczny nadaje przedsiębiorcy numer NIP i REGON. Należy je zapisać, bowiem w obrocie bardzo często trzeba się nimi posługiwać. Szczególne znaczenie ma NIP, bowiem stanowi on obligatoryjną część każdej faktury sprzedażowej. Dzięki zintegrowaniu systemu CEIDG z innymi platformami nie jest konieczne składanie dodatkowych deklaracji do Urzędu Skarbowego. Należy jednak pamiętać o konieczności zgłoszenia się samodzielnie do ubezpieczeń społecznych w ZUS. Ponadto niezbędne jest zadeklarowanie comiesięcznych składek na formularzu ZUS DRA. Jest to czynność jednorazowa, bowiem następne formularze są już klonowane. Bardzo ważne jest także, aby w dniu podjęcia działalności gospodarczej założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów – uproszczoną ewidencję, w której notuje się wszelkie zdarzenia gospodarcze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here