Tutaj jesteś

Inwentaryzacja w małym sklepie internetowym

19 października 2019 E-commerce

Koniec roku kalendarzowego to nie tylko czas na powzięcie noworocznych postanowień i ogólne rozliczenie poprzedniego roku pod kątem wypełnienia postanowień ubiegłorocznych, ale również czas na dokonanie pewnych czynności narzucanych nam przez przepisy prawa podatkowego. Nie chodzi tu o obowiązek rocznego rozliczenia z urzędem skarbowym, bo na to mamy nieco więcej czasu, ale na nieprzyjemny obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji w firmie.

Problemy z inwentaryzacją

Problemy związane z tą czynnością są zapewne doskonale znane przedsiębiorcom prowadzącym swoją działalność gospodarczą kolejny już rok z rzędu i ci zapewne doskonale wiedzą jak najlepiej się do tego zabrać. Problemy mogą mieć natomiast właściciele nowych, zwłaszcza niewielkich firm, jak na przykład małe sklepy internetowe, dla których przepisy ustawy o rachunkowości brzmią jak czarna magia.
Nie ma się jednak specjalnie czym przejmować ponieważ zasady inwentaryzacji sklepu internetowego są praktycznie takie same jak i innych przedmiotów, a ze względu na niewielką ilość towaru w małych jednostkach nie powinna być ona szczególnie uciążliwa. Ale po kolei.
Inwentaryzacja czyli spis z natury to obowiązek, który narzucają nam przepisy prawa i który musimy przeprowadzić albo z końcem roku lub też na wezwanie urzędu skarbowego.
Sama inwentaryzacja polega na fizycznym sprawdzeniu i zliczeniu składników majątku firmy i źródeł ich pochodzenia na określony dzień.

Spis towarów

Dla właścicieli niewielkich sklepów internetowych oznacza to po prostu, że będą oni musieli zliczyć posiadany w magazynie towar, podać jego wartość i porównać to z dokumentami księgowymi. Czynność tym łatwiejsza im mniejsze magazyny posiadamy. Spisu z natury dokonuje się na określony dzień i na specjalnym arkuszu inwentaryzacyjnym, na którym musi być określone jaka jednostka dokonuje spisu, w jakim czasie oraz składniki majątku firmy wraz z ich ceną.
Efektem inwentaryzacji ma być ujawnienie niedoboru towarów lub ich nadwyżek w porównaniu z dokumentami księgowymi. W czasie przeprowadzania spisu z natury nasza firma powinna wstrzymać swoją działalność co znaczy, że nie można w tym czasie dokonywać sprzedaży, aby nie zaburzyło to prawidłowości wyników.
Nie istnieją jakieś konkretne przepisy dotyczące dokładnej techniki przeprowadzenia inwentaryzacji, dlatego każdy przedsiębiorca musi wypracować własne sposoby. Towar można liczyć zarówno ręcznie jak i za pomocą specjalistycznych kolektorów danych (skanerów), ważne jest aby cały proces przebiegał rzetelnie i wynik był zgodny ze stanem faktycznym.

Redakcja misjanet.pl

Nasi redaktorzy na portalu misjanet.pl to doświadczony zespół ekspertów z branży e-commerce, którzy pasjonują się dzieleniem się wiedzą i inspiracją związanych ze sklepami internetowymi. Każdy z naszych redaktorów ma głęboką wiedzę na temat e-commerce oraz doświadczenie w prowadzeniu działalności online.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?